nyelvÉSZ
anyanyelvi tanulmányi verseny
2020
- Miért érdemes tanulmányi versenyre neveznie egy diáknak?
- Miért érdemes tanulmányi versenyre neveznie egy tanárnak?
- Miért érdemes tanulmányi versenyzésre biztatni gyermekét egy szülőnek?
- Hogyan lehet jelentkezni a versenyre?
- Mi a feltétele annak, hogy valaki részt vehessen a verseny megyei fordulóján?
- Kik jutnak be az országos döntőbe?
- Mit lehet tudni a verseny helyszíneiről?
- Hogyan pontozzák a versenyt? Mit jelentenek a segédpontok?
- Mire érdemes különösen ügyelni a feladatok megoldásánál?
Miért érdemes tanulmányi versenyre neveznie egy diáknak?
Több jó ok is van:
- Mert a tanulmányi versenyeredmények mindig számítanak a felvételiknél.
Ugye nem bánnád, ha nem kellene szoronganod, hogy felvesznek-e a legjobb középiskolába, ahová menni akarsz?
A jó versenyeredmények beröpítik a gyerekeket a jó sulikba. Nem hinnéd, de a gimnáziumok vadásznak a sikeres diákokra. - Mert a versenyzés megmutatja a rejtett tehetséget.
Bújj elő végre!
Ne csak mindig ugyanaz a néhány eminens jusson el a versenyekre!
Tűzz ki jó célt! Ha nem is nyersz rögtön, a cél elérése is komoly siker. - Mert te lehetsz az év ifjú nyelvőre!
Pompás érmek és ajándékok várnak. - Mert büszke lehetsz magadra.
Nem vicc! Már a részvétel is dicsőség.
Miért érdemes tanulmányi versenyre neveznie egy tanárnak?
A tanulmányi versenyek hagyományosan hatékony tehetséggondozó eszközök, melyek résztvevőit, díjazottjait, mentorait megbecsülés övezi. A diák ma még nem is tudja, miért vonzódik támogató tanárához, és talán el sem tudja képzelni, hogy évek múltán, sikerei csúcsán, milyen hálával gondol majd vissza arra a pedagógusra, aki gonddal egyengette az útját.
A tehetségek különleges bánásmódot igénylő gyermekek.Felfedezni egy rejtett tehetséget, ösztönözni a rejtőzködőket, támogatni őket és a kiugró tehetségeket komoly szakmai kompetenciát,odafigyelést és kiemelkedő minőségű munkát jelent.
Miért érdemes tanulmányi versenyzésre biztatni gyermekét egy szülőnek?
Több jó ok is van rá:
- Mert a tanulmányi versenyeredmények mindig számítanak a felvételiknél.
Még jobb hír, hogy tanulható, hogy stresszhelyzetben kihozzuk magunkból a maximumot.
Egy gondosan előkészített verseny ideális körülményeket nyújt arra, hogy gyermeke ezt begyakorolja. - Mert a versenyzés megmutatja a rejtett tehetséget.
Ne csak mindig ugyanaz a néhány eminens jusson el a versenyekre! - Gyermeke játszva tanul, motivált lesz, növekszik a tudásszomja.
Ne hagyja, hogy kivesszen belőle az érdeklődés,
hadd szítsa tovább az, hogy kiemelkedik az átlagból.
Legyen büszke Ön gyermekére!
Hogyan lehet jelentkezni a versenyre?
Nevezni az iskolában a kapcsolattartó tanároknál lehet.
A nyelvÉSZ versennyel kapcsolatos tájékoztatót az iskolák magyartanárainak, iskolai könyvtárosainak elküldtük, náluk lehet érdeklődni a jelentkezés részleteiről. Az iskolai nevezéshez színes tájékoztató lapot küldtünk, amit szintén a kapcsolattartó tanároktól kaphatnak meg az érdeklődő diákok.
Ez a lap NEVEZÉSI KÁRTYAként is szolgál. A tanuló ráírja a nevét, megszólítását, osztályát, és leadja a nyelvÉSZ kapcsolattartó pedagógusnak a nevezési díjjal együtt.
Mi a feltétele annak, hogy valaki részt vehessen a verseny megyei fordulóján?
A megyei fordulóba az iskolai válogatón írt dolgozatuk alapján, a résztvevők számától függően évfolyamonként azt a kb. 30 versenyzőt hívjuk meg, akik legalább 50%-os eredményt értek el. Minden iskolából osztályonként max. 3 főt.
Kik jutnak be az országos döntőbe?
Az országos döntőbe évfolyamonként minden megyéből, Budapestről és külföldről a megyei fordulón legeredményesebben szereplő tanulók jutnak, és további 10, az országban legjobb eredményt elérő versenyző, függetlenül a lakhelyétől.
Mit lehet tudni a verseny helyszíneiről?
A nyelvÉSZ 3 fordulós verseny. Az iskolai válogatót megyei forduló követi, ahonnan a legjobbak az országos döntőbe kerülnek.
Az iskolai válogatón minden versenyző a saját iskolájában vesz részt.
A megyei fordulók helyszínei a nyelvÉSZ megyei bázisiskolái. Ezek konkrét helye
évente változhat, ám jellemzően a megyeszékhelyek egy-egy iskolája biztosítja
a helyszínt, Budapesten pedig több általános iskola. Az iskolák konkrét címeiről
minden továbbjutót a kapcsolattartó pedagóguson keresztül értesítünk a megyei
forduló előtt minimum 2 héttel.
Az országos döntő helyszíne hagyományosan Szeged.
Hogyan pontozzák a versenyt? Mit jelentenek a segédpontok?
A feladatok értékelése minden fordulóban pontozással történik.
Minden helyes megoldás 1 pontot ér (főpontszám).
A helyezéseket az elért főpontszám és segédpontszám alapján határozzuk meg.
A segédpontszám számítása:
A segédpontokat csak azonos főpontszám esetén vesszük figyelembe, a holtversenyek eldöntésére.
Minél alacsonyabb egy versenyző segédpontjainak a száma, annál előrébb végez a rangsorban. A segédpontok mértéke a feladatok nehézségének függvénye. Minél nehezebb egy feladat, annál kisebb százalékos érték kapcsolódik hozzá, mert kevesebben oldották meg helyesen,mint a könnyebb feladatokat.
A segédpontok számítása: minden egyes feladatnál külön-külön megállapítjuk, hogy a versenyzők hány százaléka oldotta meg az adott feladatot. Minden versenyzőnél az általa helyesen megoldott feladatok százalékos értékeit összeadjuk. Így minden versenyző esetében
kialakul egy százalékos érték, amelyet segédpontnak nevezünk.
A versenyben résztvevő versenyzők „maguk döntik el”, hogy mi a nehéz és mi a könnyű feladat. A nehezebb feladatot kevesebb versenyző tudja megoldani, így a feladathoz kapcsolódó százalékos érték alacsonyabb, míg a könnyebb feladatot többen tudják megoldani, ezért ehhez magasabb százalékos érték kapcsolódik. Ez igaz a feladatok összességét tekintve is. Vagyis a százalékos értékek összege, azaz a segédpont nehezebb feladatok megoldásánál alacsonyabb, míg könnyebb feladatok megoldása esetén magasabb.
Ezért soroljuk előbbre az alacsonyabb segédponttal rendelkező versenyzőt – azonos főpontszám mellett.
Mire érdemes különösen ügyelni a feladatok megoldásánál?
- Minden feladat megoldása annak megértésével kezdődik. Érdemes tehát többször, figyelmesen elolvasni a feladatokat. Különösen, mert lehetnek köztük tréfás, játékos feladványok, amelyek látszólag könnyűek, de könnyen megtéveszthetik, aki felületesen olvassa el őket.
- Érdemes az idővel is jól gazdálkodni, mert a feladatokat időre kell megoldani.
- Nyelvi, nyelvhelyességi, helyesírási feladatokra lehet számítani.
- A feladatokat a versenyzők tetszőleges sorrendben oldhatják meg.
- A válasz nélkül hagyott kérdések után 0 pont jár.
- Kétféle válasz lehetséges egy-egy feladat megoldása kapcsán:
- Amikor csak 1 helyes válasz van. Ekkor a megadott válaszlehetőségek közül egyet kell bejelölni.
- Az úgynevezett többszörös választás, amikor egy vagy több jó megoldás is lehet.
Ekkor a megadott válaszlehetőségek közül egyet vagy többet is meg kell jelölni.
FONTOS: ilyen esetben részmegoldások után nem jár pont.
Példa: ha a helyes válasz az A és B pont, de a versenyző a B és C pontot jelölte be,
ezért 0 pont jár.
- A feladatok száma igazodik a verseny egyes fordulóinak nehézségi fokához.
Arra kell számítani, hogy a továbbjutók kaphatnak több feladatot, mint
a megelőző fordulókban. Ám a feladatok száma úgy van meghatározva,
hogy azokat a versenyzők határidőn belül megoldhassák.
Már az iskolai forduló előtt érdemes a próbafeladatokon gyakorolni!