Gyakori kérdések és válaszok

nyelvÉSZ
anyanyelvi tanulmányi verseny

2020

  1. Miért érdemes tanulmányi versenyre neveznie egy diáknak?
  2. Miért érdemes tanulmányi versenyre neveznie egy tanárnak?
  3. Miért érdemes tanulmányi versenyzésre biztatni gyermekét egy szülőnek?
  4. Hogyan lehet jelentkezni a versenyre?
  5. Mi a feltétele annak, hogy valaki részt vehessen a verseny megyei fordulóján?
  6. Kik jutnak be az országos döntőbe?
  7. Mit lehet tudni a verseny helyszíneiről?
  8. Hogyan pontozzák a versenyt? Mit jelentenek a segédpontok?
  9. Mire érdemes különösen ügyelni a feladatok megoldásánál?

Miért érdemes tanulmányi versenyre neveznie egy diáknak?

Több jó ok is van:

  1. Mert a tanulmányi versenyeredmények mindig számítanak a felvételiknél.
    Ugye nem bánnád, ha nem kellene szoronganod, hogy felvesznek-e a legjobb középiskolába, ahová menni akarsz?
    A jó versenyeredmények beröpítik a gyerekeket a jó sulikba. Nem hinnéd, de a gimnáziumok vadásznak a sikeres diákokra.
  2. Mert a versenyzés megmutatja a rejtett tehetséget.
    Bújj elő végre!
    Ne csak mindig ugyanaz a néhány eminens jusson el a versenyekre!
    Tűzz ki jó célt! Ha nem is nyersz rögtön, a cél elérése is komoly siker.
  3. Mert te lehetsz az év ifjú nyelvőre!
    Pompás érmek és ajándékok várnak.
  4. Mert büszke lehetsz magadra.
    Nem vicc! Már a részvétel is dicsőség.

Miért érdemes tanulmányi versenyre neveznie egy tanárnak?

A tanulmányi versenyek hagyományosan hatékony tehetséggondozó eszközök, melyek résztvevőit, díjazottjait, mentorait megbecsülés övezi. A diák ma még nem is tudja, miért vonzódik támogató tanárához, és talán el sem tudja képzelni, hogy évek múltán, sikerei csúcsán, milyen hálával gondol majd vissza arra a pedagógusra, aki gonddal egyengette az útját.

A tehetségek különleges bánásmódot igénylő gyermekek.Felfedezni egy rejtett tehetséget, ösztönözni a rejtőzködőket, támogatni őket és a kiugró tehetségeket komoly szakmai kompetenciát,odafigyelést és kiemelkedő minőségű munkát jelent.

Miért érdemes tanulmányi versenyzésre biztatni gyermekét egy szülőnek?

Több jó ok is van rá:

  1. Mert a tanulmányi versenyeredmények mindig számítanak a felvételiknél.
    Még jobb hír, hogy tanulható, hogy stresszhelyzetben kihozzuk magunkból a maximumot.
    Egy gondosan előkészített verseny ideális körülményeket nyújt arra, hogy gyermeke ezt begyakorolja.
  2. Mert a versenyzés megmutatja a rejtett tehetséget.
    Ne csak mindig ugyanaz a néhány eminens jusson el a versenyekre!
  3. Gyermeke játszva tanul, motivált lesz, növekszik a tudásszomja.
    Ne hagyja, hogy kivesszen belőle az érdeklődés,
    hadd szítsa tovább az, hogy kiemelkedik az átlagból.
    Legyen büszke Ön gyermekére!

Hogyan lehet jelentkezni a versenyre?

Nevezni az iskolában a kapcsolattartó tanároknál lehet.
A nyelvÉSZ versennyel kapcsolatos tájékoztatót az iskolák magyartanárainak, iskolai könyvtárosainak elküldtük, náluk lehet érdeklődni a jelentkezés részleteiről. Az iskolai nevezéshez színes tájékoztató lapot küldtünk, amit szintén a kapcsolattartó tanároktól kaphatnak meg az érdeklődő diákok.
Ez a lap NEVEZÉSI KÁRTYAként is szolgál. A tanuló ráírja a nevét, megszólítását, osztályát, és leadja a nyelvÉSZ kapcsolattartó pedagógusnak a nevezési díjjal együtt.

Mi a feltétele annak, hogy valaki részt vehessen a verseny megyei fordulóján?

A megyei fordulóba az iskolai válogatón írt dolgozatuk alapján, a résztvevők számától függően évfolyamonként azt a kb. 30 versenyzőt hívjuk meg, akik legalább 50%-os eredményt értek el. Minden iskolából osztályonként max. 3 főt.

Kik jutnak be az országos döntőbe?

Az országos döntőbe évfolyamonként minden megyéből, Budapestről és külföldről a megyei fordulón legeredményesebben szereplő tanulók jutnak, és további 10, az országban legjobb eredményt elérő versenyző, függetlenül a lakhelyétől.

Mit lehet tudni a verseny helyszíneiről?

A nyelvÉSZ 3 fordulós verseny. Az iskolai válogatót megyei forduló követi, ahonnan a legjobbak az országos döntőbe kerülnek.
Az iskolai válogatón minden versenyző a saját iskolájában vesz részt.
A megyei fordulók helyszínei a nyelvÉSZ megyei bázisiskolái. Ezek konkrét helye
évente változhat, ám jellemzően a megyeszékhelyek egy-egy iskolája biztosítja
a helyszínt, Budapesten pedig több általános iskola. Az iskolák konkrét címeiről
minden továbbjutót a kapcsolattartó pedagóguson keresztül értesítünk a megyei
forduló előtt minimum 2 héttel.
Az országos döntő helyszíne hagyományosan Szeged.

Hogyan pontozzák a versenyt? Mit jelentenek a segédpontok?

A feladatok értékelése minden fordulóban pontozással történik.
Minden helyes megoldás 1 pontot ér (főpontszám).
A helyezéseket az elért főpontszám és segédpontszám alapján határozzuk meg.

A segédpontszám számítása:

A segédpontokat csak azonos főpontszám esetén vesszük figyelembe, a holtversenyek eldöntésére.

Minél alacsonyabb egy versenyző segédpontjainak a száma, annál előrébb végez a rangsorban. A segédpontok mértéke a feladatok nehézségének függvénye. Minél nehezebb egy feladat, annál kisebb százalékos érték kapcsolódik hozzá, mert kevesebben oldották meg helyesen,mint a könnyebb feladatokat.

A segédpontok számítása: minden egyes feladatnál külön-külön megállapítjuk, hogy a versenyzők hány százaléka oldotta meg az adott feladatot. Minden versenyzőnél az általa helyesen megoldott feladatok százalékos értékeit összeadjuk. Így minden versenyző esetében
kialakul egy százalékos érték, amelyet segédpontnak nevezünk.

A versenyben résztvevő versenyzők „maguk döntik el”, hogy mi a nehéz és mi a könnyű feladat. A nehezebb feladatot kevesebb versenyző tudja megoldani, így a feladathoz kapcsolódó százalékos érték alacsonyabb, míg a könnyebb feladatot többen tudják megoldani, ezért ehhez magasabb százalékos érték kapcsolódik. Ez igaz a feladatok összességét tekintve is. Vagyis a százalékos értékek összege, azaz a segédpont nehezebb feladatok megoldásánál alacsonyabb, míg könnyebb feladatok megoldása esetén magasabb.
Ezért soroljuk előbbre az alacsonyabb segédponttal rendelkező versenyzőt – azonos főpontszám mellett.

Mire érdemes különösen ügyelni a feladatok megoldásánál?

  • Minden feladat megoldása annak megértésével kezdődik. Érdemes tehát többször, figyelmesen elolvasni a feladatokat. Különösen, mert lehetnek köztük tréfás, játékos feladványok, amelyek látszólag könnyűek, de könnyen megtéveszthetik, aki felületesen olvassa el őket.
  • Érdemes az idővel is jól gazdálkodni, mert a feladatokat időre kell megoldani.
  • Nyelvi, nyelvhelyességi, helyesírási feladatokra lehet számítani.
  • A feladatokat a versenyzők tetszőleges sorrendben oldhatják meg.
  • A válasz nélkül hagyott kérdések után 0 pont jár.
  • Kétféle válasz lehetséges egy-egy feladat megoldása kapcsán: 
    • Amikor csak 1 helyes válasz van. Ekkor a megadott válaszlehetőségek közül egyet kell bejelölni.
    • Az úgynevezett többszörös választás, amikor egy vagy több jó megoldás is lehet.
      Ekkor a megadott válaszlehetőségek közül egyet vagy többet is meg kell jelölni.
      FONTOS: ilyen esetben részmegoldások után nem jár pont.
      Példa: ha a helyes válasz az A és B pont, de a versenyző a B és C pontot jelölte be,
      ezért 0 pont jár.
  • A feladatok száma igazodik a verseny egyes fordulóinak nehézségi fokához.
    Arra kell számítani, hogy a továbbjutók kaphatnak több feladatot, mint
    a megelőző fordulókban. Ám a feladatok száma úgy van meghatározva,
    hogy azokat a versenyzők határidőn belül megoldhassák.

Már az iskolai forduló előtt érdemes a próbafeladatokon gyakorolni!